Je tomu už zopár rokov, kedy naši programátori prechádzali na tzv. responzívne riešenie webstránky. Znamená to, že bez rozdielu na to z akého zariadenia pristupujete, mala by sa vám daná webstránka prispôsobiť veľkosti vášho displeja. Mať responzívny web je už samozrejmosťou, priam nevyhnutnosťou. Dnes však stojíme na medzníku, kedy sa dôležitosť mobilnej verzie webstránky zvýšila a otočila poradie priorít pri tvorbe.
Kým sme sa kedysi primárne zameriavali na to, ako vyzerá webstránka na PC. Dnes je situácia úplne iná. Kým pred 5 rokmi bol prístup na webstránku z mobilu na úrovni maximálne 30%, dnes je to pri mnohých webstránkach až 70%.
A znova otočiť pozornosť a vsadiť na nové stratégie, pretože v dnešnej dobe dobiť svet internetu s desktopovou verziou webstránky už nie je také jednoznačné, ako tomu bolo kedysi.
Pričom zmena tvorenia a plánovania sa netýka len programátorov, webdizajnerov, ale aj tzv. ideamakerov, marketérov a copywriterov. A v neposlednom rade aj majiteľov eshopov. Prečo?
Pretože aj vy teraz ( s vysokou pravdepodobnosťou) čítate tento článok na mobile.
Mobilná éra internetu je v plnom prúde, preto vrhnite všetky sily do šperkovania mobilnej verzie webstránky.
Bez rozdielu na to, či už máte svoju webstránku, alebo vás čaká jej tvorba, začnite presne naopak, ako tomu bolo doteraz. Najprv riešte mobilnú verziu a potom desktopovu.
Tu je zopár dôvodov prečo:
Dnes už cez svoje mobily robíme takmer všetko. Stačí, že niečo hľadáme, nejaký obchod v meste a nevieme ho nájsť. Hneď ťukáme do mobilu a hľadáme jeho adresu. Alebo stojíte v rade na pošte. Zrazu vás napadne, že sa blížia Vianoce a vy ešte nemáte vybraný žiaden darček pre blízkych. Vytiahnete si mobil a začnete prehľadávať internet, až kým nepríde k okienku na rad vy.
Ak už aj nezdielate na sociálnych sieťach svoje články a videa a neodkazujete na svoju webstránku, určite ste vyskúšali lacnú reklamu na FB, Instagrame, či Youtube. Treba si uvedomiť, že na tieto siete pristupujú ľudia hlavne z mobilných zariadení. Sami určite, ak máte čas, stláčate na svojej obrazovke mobilu ikonky týchto sociálnych sietí. A keď vás niečo zaujme klikáte a tieto portály vás presmerujú na ďalšiu webstránku, na ktorú znova pristupujete z mobilu.
V neposlednom rade na tento trend zareagoval aj Google. Mobilná verzia vašej webstránky či eshopu je pre neho smerodajná. To znamená, že ak bude vyhodnocovať vašu webstránku, bude posudzovať hlavne jej mobilnú verziu.
Okrem iného bude posudzovať, či dizajn webstránky je naozaj použiteľný na mobile. Ak chcete vedieť viac o tom, ako vidí váš eshop alebo webstránku Google určite využite bezplatnú službu Google Search Console .
Prakticky nasledujúce body sa týkajú jednak desktopovej i mobilnej verzii webstránky. Avšak s príchodom smartphone je nutné sa čoraz viac sústrediť na tieto dva body:
Rýchlosť načítavania webstránky je jedným z kľúčových faktorov SEO optimalizácie. Google prihľadá a uprednostňuje webstránky, ktoré majú rýchle načítavanie webstránky.
Sami ste sa už určite stretli s tým, že ta istá webstránka sa rýchlejšie načíta na PC ako na mobile. Vstupuje sem množstvo faktorov, ako napríklad mobilné dáta a pokrytie siete, wifi, hosting, … .
Každopádne rýchlosť je dôležita. Či sa na to pozrieme z ľudského hľadiska (neradi čakáme) alebo z pohľadu Google.
Rýchlosť vašej webstránky si môžete zmerať a vylepšovať aj na základe nástroja od Google:
PageSpeed Insights
Ďalším kľúčovým bodom je jednotný obsah mobilnej s dekstopovou webstránkou. O čo ide?
Mnohé webstránky niektoré svoje časti pre zobrazenie vypínajú. Môže ísť o rôzne tabuľky, interaktívne obrázky, či mapy, ktoré je náročne vykresliť na mobilných zariadeniach.
V tomto prípade nehovoríme o grafických prvkoch, ale skôr o informáciách. Ak vypnete na mobilnej verzií tabuľku, človek pristupujúci na vašu webstránku zo smartphonu stratí možnosť oboznámiť sa aj s týmito údajmi.
Nezabúdajme, že Google roboti pristupujú a hodnotia najprv vašu mobilnú verziu. Čo to v praxi znamená?
Aj keď máte po obsahovej stránke vymakanú desktopovú verziu, ale časť tohto obsahu vypínate pre zobrazenie na mobiloch, Google hodnotí takúto webstránku, ako keby tieto časti vôbec nemala.
Skoro každý eshop alebo webstránka ma svoje Google Analytics konto, kde sa zobrazujú štatistiky návštevnosti.
Tu si viete pozrieť aj to z akého zariadenia ľudia prichádzali na vašu webstránku. Verím tomu, že minimálne polovica prichádza cez mobil. Ak máte prístup aj k historickým metrikám napríklad spred 2 rokov, môžete si porovnať o koľko percent sa zvýšil nárast návštevnosti z mobilu.
A myslím si, že toto bude dostatočná odpoveď na otázku: Je vážne nutné riešiť do detailov mobilnú verziu?