Pred časom som sa zúčastnil ako prednášajúci denného letného tábora od Lobelky s názvom “Kreativci”. Rozprával som sa s deťmi na tému “Tvorba loga”. Ešte skôr ako som zavítal na tábor, zvolil som “zodpovedný” prístup a snažil som sa pripraviť. Urobil som malý prieskum v okolí a pýtal som sa na to, čo môžu deti základnej školy vedieť o logu. Urobil som si krátku ale hlavne vizuálnu prezentáciu, pripravil niekoľko otázok, vzal som so sebou aj projektor (nech to už máme vo veľkom štýle 🙂 ) a vyrazil som.
Debata s deťmi bola nielen veľmi zaujímavá, ale aj prekvapujúca, a tak som si v jednej chvíli povedal: “Otočím to celé! Nebudem im kázať o logu ja, ale nechám deti, nech naučia niečo o logu mňa.”
Deti pomerne presne a obšírne dokázali definovať a vysvetliť, čo je logo. Rozumeli, že ide o vizuálny znak, emblém, symbol, ktorý aj bez textu by mal hovoriť o produkte, firme, či službe. Dokonca mali aj jasno v tom, že symboly (alias logá) sa už používajú od pradávna. Napríklad na pečatidlách, rytieri na svojom odeve a štítoch, či králi na prsteňoch.
Moja výskumná vzorka detí vedela presne identifikovať logá. Deti vedeli, kto alebo čo je za daným logom a pri niektorých porozprávali príbehy, ktoré sa im spájajú s danou značkou. Okrem väčších značiek poznali aj logá regionálnych firiem.
Keď už bola debata o známych značkách v plnom prúde, podsunul som im nenápadne vopred pripravený malý test. Ukázal som im dva obrázky identických produktov s tým, že na jednom z nich som vyretušoval logo. Čiže produkt bol bez loga – NO NAME. Deťom som položil jednoduchú otázku: “Ktorý produkt by ste si vybrali a prečo?”
Odpovede boli jednohlasné: “Ten vpravo!!!” Na moju otázku, že prečo, deti sa prekrikovali jeden cez druhého: “Veď si nebudeme kupovať neznačkové veci! Čo keď to je nejaký šmejd z Číny alebo niekde z trhu! Veď by sa nám mohol rýchlo pokaziť, a čo potom?! Predsa značkové veci vydržia oveľa viac!” Toto bola najemotívnejšia časť našej debaty, pri ktorej mi tak trošku aj sánka poklesla nižšie: “Wau!”
Pozreli sme sa aj na farby, či sú pre logo podstatné a ako ich vybrať. Väčšinový názor detí bol, že farby loga by si mal vybrať majiteľ firmy podľa toho, aké sa mu najviac páčia. Keď som im však trošku ozrejmil význam a psychológiu niektorých farieb, začali sa na výber farieb pozerať trošku ináč :-)Dokonca som započul aj výkrik: “Aha! Už viem, prečo má McDonald’s červenú a žltú.”
Okrem významu použitých farieb sme sa pozreli aj na tvar loga a rozprávali sme sa o jeho vizuálnom význame. Najviac ich však oslovili ukážky logá so “skrytým vizuálnym významom”. Na tomto sa deti dobre zabávali a s nadšením hľadali skrytý význam.
Tu je niekoľko ukážok:
Ešte skôr, ako začala moja prednáška, animátori spolu s deťmi si vymysleli vlastné firmy. Definovali ich činnosť, hovorili o tom koľko majú zamestnancov, dokonca mali definované aj role jednotlivých členov firmy. A samozrejme každej firme vymysleli aj názov. Tu nastalo ďalšie moje veľké prekvapenie. Všetky názvy boli v angličtine. Ani jeden slovenský. Keď som sa snažil nenápadne zistiť od detí, prečo použili cudzie slová, dostal som iba nechápavé pohľady v duchu, že no a? Čo je na tom? Veď ako ináč, ak nie po anglicky?
Nakoniec sme pristúpili k vizuálnemu zhmotneniu ich predstáv o vlastnom logu. Každý zobral papier, nejaké písatko a v rámci svojich schopností a možností preniesol svoju predstavu na papier. Aj táto časť bola pre mňa veľmi zaujímavá, najmä pozorovať úvahy a myšlienkové postupy detí.
Pri tejto emóciou nabitej aktivite “zreálňovania predstáv o vlastnom logu” mne a animátorke Slávke napadla myšlienka. Rozhodli sme sa, že to dotiahneme do konca a celé naše dopoludnie o logu zakončíme tou správnou čerešničkou. Ich návrhy prenesieme do digitálnej podoby, aby si na konci dňa odniesli reálne “profi” logo vytlačené na papieri.
Deti boli rozdelené do 4 skupín. Postupne som pracoval s každou z nich a ich náčrty na papieri sme prenášali do digitálnej podoby. K tejto fáze pristupovali rovnako zodpovedne a s nadšením. Mnohí z nich boli veľmi nároční a nútili ma doladiť aj tie menej podstatné detaily. Pri niektorých logách sme dokonca vytvorili viacero verzií a prebiehala búrlivá diskusia, ktorá verzia áno, ktorá nie a prečo. A tu sú finálne logá 🙂
Ďakujem Lobelke, že som dostal túto príležitosť stráviť čas s deťmi. Bolo to veľmi milé dopoludnie. Deťom ďakujem za ich nadšenie a podnety. Pripomenuli mi, že budovanie značky je veľmi dôležitou súčasťou budovania firmy a že už deti základnej školy veľmi intenzívne vnímajú značky, a nielen tie veľké, ale aj regionálne. Venujme teda budovaniu svojej značky dostatočnú pozornosť, lebo aj keď práve v tejto chvíli deti možno nie sú vašou cieľovou skupinou, ale už o pár rokov môžu byť a možno už dnes dokážu veľmi dobre presvedčiť svojich rodičov, prečo by im mali kúpiť tieto červené tenisky a nie iné červené tenisky 🙂
Veď predsa nie sú tenisky ako tenisky 🙂
Stáva sa, že zákazníka sklamete jedenkrát. Každý pochopí, že chyby sa stávajú. Sklamete však zákazníka druhý krát – opustí vašu značku.
Lee Iacocca, americký obchodník 1924