Google Analytics ponúka prehľad návštevnosti webových stránok. Podmienkou je vloženie špeciálneho kódu na stránku. Potom stačí počkať maximálne deň a Google Analytics sa prepojí s konkrétnou stránkou. Začne postupne prijímať dáta z návštevnosti a zobrazovať ich vo svojich prehľadoch.
Prejde zopár týždňov či mesiacov a Google Analytics sa postupne napĺňa metrikami. Netrpezlivo sledujete, ako sa vám návštevnosť pomaličky zo dňa na deň zvyšuje. Krivka jednotlivých grafov sa posúva nahor a vy sa tešíte z celkovej návštevnosti vašej stránky. A potom zrazu zistíte, že niečo tu nesedí…
Jeden z webov, na ktorom sme sa aktívne podieľali, či už samotnou výrobou alebo propagovaním, nám prinášal vcelku uspokojivé výsledky hneď zopár mesiacov po spustení stránky. V grafe nižšie môžete vidieť, že v období od mája do septembra 2015 bola návštevnosť celkom slušná (konkrétne v máji 2015 bol celkový počet relácii na stránke rovný číslu 814).
Počkať…nedávno spustený web a jeho návštevnosť dosahuje nadpriemerné výsledky? Nieže by sme si neradi fandili, ale takéto výsledky neznámej stránky v prvých mesiacoch predsa nemôžu byť možné.
Pozreli sme sa teda, odkiaľ tieto návštevy prichádzajú. Podľa názvu hostiteľa sme zistili, že sme sa radovali predčasne. Na pozíciách 4 – 10 sa objavili zvláštne názvy, ako iskalko.ru alebo rusexy.xyz, ktoré nám len potvrdili, že niekde nastala chyba. Neskôr sa ukázalo, že ide o spam, ktorý skresľuje výsledky vyhľadávania.
Tieto názvy hostiteľov sú vlastne neexistujúce odkazujúce stránky. Funguje to na princípe skriptov, ktoré tento spam vytvárajú. Tento spam sa tvári, že vašu stránku navštívi, ale pravda je taká, že sa tak vôbec nestane. Riešením je odfiltrovanie takýchto návštev, aby sme získali prehľad návštevnosti stránky bez takéhoto spamu.
Po použití filtra v Google Analytics nás čakalo nepríjemné prekvapenie. Počet relácií klesol z pôvodných 814 na 82, čo je pokles až o 90%. Podobne dopadli aj ostatné mesiace (pozri obr. 3).
Samozrejme, nikto nechce mať skreslené údaje v Google Analytics. Jedinou nevýhodou je, že takýto filter nie je možné vytvoriť len raz, pretože tento spam sa dennodenne vytvára pod novými názvami. Google vytrvalo pracuje na tom, aby odstránil tento spam, ale stále sa objavujú nové verzie spamu, ktoré nám môžu skresľovať návštevnosť stránky. Je jasné, že nakoniec si Google s týmto problémom poradí, zatiaľ si však musíme s týmto spamom poradiť sami, alebo požiadať o pomoc špecialistu na Google Analytics.