Nerobte chyby začiatočníkov: Vyberte si správneho dodávateľa webu

Chcete novú webstránku? Uvažujete nad rôznymi možnosťami, ako ju vytvoriť a komu ju dať vytvoriť? Ak nemáte skúsenosti s objednávaním a tvorbou webstránky, máme pre vás zopár rád, ktoré vám pomôžu vyhnúť sa začiatočníckym chybám.

Dovolím si tvrdiť, že najčastejším rozhodujúcim faktorom pri určení toho, kto vám bude robiť webstránku, je cena. Dnes vám dokáže vyrobiť webstránku naozaj každý. Preto aj ceny týchto služieb sa pohybujú od 150 € až do tisícov eur.

Ktoré riešenie je to pravé a za akú cenu?

Na túto otázku neexistuje jednoznačná odpoveď, pretože záleží od toho, čo očakávate od webstránky. Ak chcete webstránku len pre to, že ju už má každý, tak pokojne si ju dajte vyrobiť za 150 € aj každý rok novú.

Pokiaľ však s webstránkou zamýšľate niečo oveľa viacej, je dôležité pristupovať k jej tvorbe sofistikovanejšie. Brať do úvahy nielen to, ako webstránka vyzerá, ale či používa správne slová, či ju ľudia dokážu nájsť a či dokáže predávať. A tu sa pri vyberaní toho, kto vám bude robiť novú webstránku, sa musíte rozhodovať úplne inak.

Aby ste to mali ľahšie, pripravili sme pre vás zoznam vecí, s ktorými sa možete stretnúť pri výbere vášho dodávateľa.

Pozrite si najčastejšie nástrahy pri objednávaní webstránky.

Šikovný stredoškolák – syn môjho kamaráta

Dnes na webstránky je odborník naozaj každý (Táto veta bola myslená s vysokou iróniou 🙂 ). Určite aj vy máte minimálne jedného známeho, ktorého syn je veľmi šikovný a určite vám spraví perfektnú stránku.

Šikovný stredoškolák (alebo aj vysokoškolák) s dlhoročnými skúsenosťami s tvorbou webstránok (ach opäť tá irónia, ale nemôžem si pomôcť) vám vyrobí nový web za extrémne nízku cenu a v rekordnom krátkom čase.

Nezaťažuje vás otázkami, kto sú vaši klienti, kto je vaša konkurencia, čo chcete webom dosiahnuť (lebo on web chápe iba ako zhluk kódu, nevidí v ňom komunikačnú silu). Ani vás to netrápi, lebo ani neviete, že je to potrebné. Plácnete si, za pár dní je web na svete.

Cena: 50 – 100 €

Teší vás, že to bolo rýchle, lacné a bezbolestné.

Možno výsledok nie je až taký ohromujúci, ale poviete si, že za tie peniaze je to super.

O niekoľko mesiacov potrebujete urobiť zmeny. Hmmm, šikovný stredoškolák, syn vášho kamaráta, nedvíha telefón a neodpovedá na emaily. Práve maturuje, alebo odišiel pracovať do Anglicka? Jednoducho už sa nevenuje webom.

A čo teraz s vašou webstránkou?

Najčastejším výsledkom takejto spolupráce je, že vaša webstránka zapadne prachom. Avšak o pár mesiacov (možno aj rokov) znovu pocítite nutkavú potrebu mať svoju vlastnú webstránku.

Ale teraz to urobíte inak! Dáte ju spraviť profesionálovi ….

One man show

Mnoho ľudí sa uchyľuje k tomu, že si dajú vyrobiť webstránku u človeka, ktorý je na všetko sám. Väčšinou ide o programátora, ktorý stiahne nejakú tému (grafický vizuál), príde za vami, ukáže vám ju, vy ju schválite, on ju nasadí na redakčný systém (najčastejšie WordPress), vezme 300 € až 500 €. A už sa viac nestará.

Takáto tvorba webstránky je najdrahšia forma výroby. Zaplatili ste za niečo, čo vám s vysokou pravdepodobnosťou nebude fungovať. Povedala by som priam, že ste zaplatili za nedokončenú vec.

Prečo?

Ak chcete v dnešnej dobe uspieť s webom na internete, potrebujete minimálne okrem prográmatora aj grafika, SEO špecialistu, textára a marketéra.

Preto sa vás ešte raz pýtam: Naozaj chcete dať spraviť webstránku jednému človeku? V dnešnej dobe? Ste si naozaj istý? Podstupujete veľké riziko! Aké?

  1. Takýto web nemá základné SEO prvky, ktoré v dnešnej dobe sú už nevyhnutnosťou každej webstránky. Čo znamená, že si sťažujete vyhľadavateľnosť v Googli.
  2. Texty tejto webstránky si väčšinou vytvárate sami. Pokiaľ nie ste zdatný copywriter a neovládate základy psychológie komunikácie na internete, určite nebudú vaše texty predávať.
  3. Nehovoriac o tom, že texty musia obsahovať kľúčové slová relevantné k vašej oblasti záujmu. A pri tvorbe takejto webstránky vám určite nerobili analýzu kľúčových slov.
  4. Nejde iba o analýzu kľúčových slov. A kde ostali ďalšie analýzy? Analýza vášho zákazníka a konkurencie? Dnes sa webstránky robia na základe premyslenej stratégie.
  5. Ďalším rizikom u “one man show” výrobcu sú jeho služby po odovzdaní webstránky. To znamená, že ak v budúcnosti by ste chceli robiť nejaké úpravy na webstránke, často sa už neviete dovolať „chalanovi“, ktorý vám ju robil. A ak sa aj dovoláte, odpoveď býva najčastejšie: „Jáááj, ja už webstránky nerobím. Nepomôžem Vám!“

Chcem vás ešte upozorniť na jednu vec, ktorá sa často stáva, že “one man show” výrobca vám bude tvrdiť, že u neho dostanete grafiku, programovanie aj SEO v danej cene. Nedajte sa však oklamať a overte si, či naozaj má aj ďalších spolupracovníkov, ktorí sa venujú daným službám.

Prenájom webstránok

Ďalšou relatívne lacnou formou získania webstránky je prenájom už hotových webstránok. Princíp je jednoduchý. Za mesačný, polročný alebo ročný poplatok, môžete užívať webstránku. Vyberiete si niektorú z už predefinovaných šablón, napíšete si texty a webstránka je hotová.

Plusom je, že s prenájmom takejto webstránky získavate zdarma aj návody, ako a kde vyplniť základné SEO prvky a podobne.

Mínusom je, že ak nemáte žiadne skúsenosti s tvorbou webstránok, takýto prenájom vám bude k ničomu. Budete mať síce web, ale nebude vytvorený na stratégii. Nebudete vedieť, ako ďalej s ním pracovať, a preto vám ostávajú dve možnosti:

  1.  Študovať a vzdelávať sa v online marketingu
  2. Zaplatiť si ďalšie dodatočné služby, ktoré sú nevyhnutné, ak zamýšľate byť so svojím webom na internete úspešný.

To znamená, že ak to chcete zvládnuť na jednotku, musíte byť minimálne dobrý v textoch, slušný v grafike a mať aspoň základné vedomosti o SEO.

Ak to nemáte, strácate peniaze a to najdrahšie, čo máte – váš čas.

Najprv webstránka potom texty – ZLE

Ďalšou začiatočníckou chybou je tvorba textov. V drvivej väčšine sa vyrobí stránka a až potom sa vymýšľajú texty a dosadzujú do hotového dizajnu. Toto považujem za absolútne nesprávny postup.

Ako keby ste najprv postavili strechu a až potom ju začali zdvíhať nosnými múrami.

Dizajn musí podporovať a vyzdvihovať texty webstránky. Preto ako prvé musíte vytvoriť štruktúru webstránky a texty, ktoré vychádzajú z analýz. A až následne sa tvorí dizajn a programuje.

Nezabúdajte: Na webstránke komunikujete s užívateľmi predovšetkým obsahom (texty, videa, audio), nie krásnym dizajnom.

Pokiaľ vám výrobcovia webstránky povedia iný postup tvorby, spozornite. Pravdepodobne pôjde o „majstrov“, ktorým bude jedno, aká bude vaša webstránka.

Čo všetko dostanete v danej cene?

Pokiaľ dostanete cenovú ponuku na výrobu webstránky, pozorne si prejdite, čo všetko v danej cene dostanete. Pýtajte sa na každý detail a nenechajte sa odbiť vetou, že v danej cene dostanete fungujúci web.

Máte v cene dizajn webstránky? Je to dizajn robený na mieru? Alebo je to za smiešný poplatok stiahnutá už hotová téma? Bude tento dizajn robený aj pre mobily?

Aký je postup práce? Robíte aj analýzy? Bude mať webstránka aj základné prvky SEO? Koľko ľudí bude pracovať na mojej webstránke?

A čo texty? Pomôžu vám s nimi? Pomôžu vám so štruktúrou webstránky? Alebo to bude spolupráca formou: “Veď vy povedzte ako to chcete mať a my vám to spravíme“?

Ak dostane viacero konkurenčných ponúk a začnete sa vypytovať, čo všetko v danej cene máte, sami zistíte, prečo niektoré webstránky stoja 150 € a prečo iné aj 1500 €.

Ale len vy a vaše ciele s webstránkou rozhodnú, ktorá služba a cena je pre vás najvhodnejšia. Ale pozor! Niekedy za 500€ dostanete služby v hodnote 1000 €, inokedy za 500 € dostane službu v hodnote 50 €.

Pomáhala pri tvorbe stratégie a koncepcie webových stránok pre desiatky slovenských firiem a v tejto činnosti pokračuje aj naďalej. Propaguje myšlienku magnetického copywritingu, ktorý považuje za základ budovania príťažlivých webov a získavania zákazníkov. Silu dobre zvolených slov a viet veľmi dobre spoznala počas štúdia na Právnickej fakulte UPJŠ v Košiciach. Po skončení štúdia nastúpila do firmy, ktorej spoluvlastníkom je jej brat. Spočiatku zastávala administratívne práce. Avšak postupným vzdelávaním a aktívnym zúčastňovaním sa na projektoch jej pracovná pozícia sa zmenila. Dnes sa naplno venuje online marketingu a predovšetkým tvoreniu obsahu. V roku 2015 jej vydavateľstvo Eugenika vydalo knihu „Čo vám úspešní ľudia zabudli povedať“. Na blogu píše o stratégiach, ktoré na internete prinášajú úspech a nezabúda vás podporovať aj cennými informáciami z oblasti práva, ktoré sa vám na internete určite zídu.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů