Nie je to tak dávno čo sa na internetových stránkach často objavoval nápis “na stránke sa pracuje”. Vlastne je to už dávno, lebo online svet sa mení oveľa rýchlejšie. Ak by sme to odľahčili dalo by sa povedať, že kým ubehne 5 “ľudských” rokov, v online prostredí za ten čas ubehne minimálne “30 internetových rokov”.
Začnem ešte raz – opravujem:
Je to už dávno čo ste na internetových stránkach mohli vidieť nápis “na stránke sa pracuje” a s takýmito, alebo obdobnými obrázkami:
Keď internet prežíval svoju rannú mladosť a internetové stránky boli skôr prestíž ako povinnosť či samozrejmosť, to bolo bežné a na tú dobu akosi prirodzené. Dlho som si myslel, že toto obdobie je už za nami.
…hmm, ale nie je 🙂
K tomuto poznaniu, či uvedomeniu som prišiel približne pred pol rokom a k utvrdeniu, že doba kamenná je stále tu, som došiel asi pred mesiacom. Príbeh je veľmi jednoduchý a možno sa v ňom nájdete aj vy.
Pracovali sme na internetových stránkach nášho klienta. Štandardný postup: Analýza, koncepcia, tvorba obsahu, dizajn a samotné programovanie. Keď sme prišli do fázy napĺňania obsahu na chvíľu sme spomalili pri jednej sekcii, do ktorej nám chýbali finálne informácie – finálny obsah. Tieto technické informácie dodával klient, keďže nemôžeme byť na všetko odborníci. Keďže produktov bolo viacej je prirodzené, že si náš klient na to zobral viac času. Keď mali prísť výsledky – obsah, prišiel návrh: …hmmm, dajme že na stránke sa pracuje…
Moje oči skoro opustili svoju štandardnú polohu, a možno som aj vyzeral ako keby sa rozhodli opustiť moje telo. Priznávam, moja prvotná reakcia, ktorá sa dala pozorovať iba vizuálne asi bola neprofesionálna, ale naozaj som v danej chvíli nedokázal ináč 🙂
Hneď, ako sa moje oči vrátili na svoje pôvodne miesto, som sa snažil vysvetliť, prečo to nie je celkom najvhodnejšie.
Po dlhom a viacnásobnom vysvetľovaní, som nakoniec rezignoval. Na naliehanie nášho klienta sme mu takýto oznam na stránku umiestnili. Áno, máte pravdu ani tlak, ktorý bol na mňa vyvíjaný ma neospravedlňuje z barbarstva, ktoré som urobil.
Ak sa dostanete do situácie, že sa bude schyľovať k uverejneniu takéhoto oznamu na stránke veľmi zvážte svoje rozhodnutie. Vy budete v danej chvíli presvedčený, že to je len na chvíľu, že za 3, 4 dni ten obsah nahodím. Ale povedzme si úprimne – realita je iná. Takýto oznam na stránke Vám určite nedokáže pomôcť, ani vašim návštevníkom, ktorý hľadajú riešenie svojho problému.
Vráťme sa do dávnej minulosti, približne tak 100 internetových rokov dozadu. Internet bol takmer nedostupný a web stránky skôr pripomínali textový dokument. V danej dobe vlastniť doménu bola obrovská prestíž a mať vlastnú a navyše fungujúcu internetovú stránku bolo snom len niekoľkých “osvietených lumenov” svojej doby. Ostatní totiž o tom ani neboli schopní snívať.
Neexistovali vyhľadávače takého charakteru ako dnes je napríklad Google. Bežní ľudia nechodili na web (nemali veľa možností), a ak už tam išli, ich primárnym cieľom nebolo vyhľadávať informácie, ale skôr to bolo niečo ako korzovanie.
A keď ste už tak korzovali a náhodou ste prišli na adresu, kde našli nápis “na stránke sa pracuje” zobrali ste to ako keď na vašom obľúbenom obchode nájdete nalepený lístok s textom “prídem o chvíľu”. Povzdychnete a odbehnete si vybaviť niečo iné k susedom. Prídete späť o 20 minút. Pre istotu. A čo zistíte? Áno, správne, lístok je tam stále 🙂
A tu sa dostávame k jadru veci, prečo je lepšie nemať radšej žiadnu stránku, ako stránku s textom “na stránke sa pracuje”:
V užívateľovi môžete zanechať pocit, že ste firma, ktorá vlastne ani neexistuje. Môže si začať o vás myslieť svoje a zaškatuľkuje si vás do krabice, kde odkladá všetky nepotrebné veci na vyhodenie
Možno natrafíte na takého zákazníka, ktorý si vašu doménu poznačí a vráti sa na váš web o týždeň, či mesiac, lebo sa nádeja že už konečne nájde informácie, ktoré by ste mohli mať. Ale o mesiac nájde stále ten istý lístok “prídem o 5 minút”.
Na čo by aj chodil. Veď vy nie ste pripravený a on potrebuje informácie, alebo nakúpiť tovar teraz. Nie o mesiac či rok.
Alebo zaindexujú, ale len text “na stránke sa pracuje” a ten vám klientov neprinesie. Poznáte niekoho, kto zadáva do vyhľadávača výraz “na stránka sa pracuje”?
Niektorí to dotiahnu až do takej dokonalosti, že rozbehnú rôzne marketingové aktivity, letáky, katalógy, inzercie…, kde udávajú svoju internetovú adresu. Veď predsa vizuál vznikal pred mesiacom, tlačilo sa to pred dvoma týždňami a dovtedy, kým to budú mať ľudia v schránkach náš web dokončíme. Musím konštatovať, že len utrpí vaša značka a získate zlú povesť.
Stačí ak zadáte výraz do vyhľadávača. Zopár výsledkov, ktoré mi ponúkol vyhľadávač som pre vás vybral. POZOR! TO nie je návod ako to máte robiť, ale skôr pre pobavenie a inšpiráciu, ako ďaleko sme schopní takúto informáciu myslieť vážne 🙂
1.Dostali ste ma…;-)
2. Ľutujem, ale práve ste sa pokúsili aktivovať ešte nedokončenú linku. V súčasnosti sa na stránke intenzívne pracuje, preto je možné, že o niekoľko dní už bude všetko fungovať. Dovtedy majte prosím strpenie.
3. Na stránke sa pracuje
Ďakujeme za pochopenie 🙂
4. Na stránke sa pracuje
20. júna 2015 by admin
Na novej web stránke faraslatina.sk sa momentálne pracuje
Oficiálne bude spustená 1.7.2015
Pavel Cerovský
5. Na stránke sa pracuje. (Usilovne!)
6. Ospravedlňujeme sa. Na tejto časti stránky sa pracuje.
7. Na stránke sa ešte stále pracuje
8. Stránka je momentálne vo výstavbe. Ak na nej nenájdete informácie, ktoré hľadáte. Kontaktujte prosím našich Technicko – obchodných zástupcov.
9. Na stránke sa momentálne pracuje
Budeme radi, ak nás neskôr opäť navštívite
10. Na príprave stránky sa pracuje. Navštívte nás v blízkej budúcnosti.
A čo na záver? Byť či nebyť?
Pri otázke “byť, či nebyť” je určite lepšia voľba “nebyť” ako byť s textom “na stránke sa pracuje”.