Takmer všetky firmy sa snažia získať nových zákazníkov. Vymýšľajú a tvoria stále nové ponuky a reklamy. V okamihu, keď nakúpia, strácajú o nich záujem a opäť sa vrhnú do kolotoča neustáleho nahánia nových zákazníkov. Lenže výskumy ukazujú, že najviac peňazí vám prinášajú existujúci zákazníci. Venujete im dostatočnú pozornosť?
Popredajný marketing, to znamená marketingové aktivity, ktoré sú zacielené na už existujúcich zákazníkov, prinášajú často viac ovocia za menej námahy. Ich efektivita je ďaleko vyššia ako efektivita predpredajného marketingu.
Napriek tomu, ich väčšina firiem vôbec nerobí alebo len minimálne. Možno nepoznajú správne dôvody. Vy ich poznáte? Alebo chceli by ste ich poznať?
V minulom článku sme sa venovali práve dôvodom, prečo by ste mali začať s popredajným marketingom ešte dnes. Určite si ho prečítajte.
V tomto blogu vám ukážeme, ako by mohol vyzerať váš popredajný marketing. Spoznajte naše overené a mnohými firmami vyskúšané popredajné aktivity, ktoré im fungujú vynikajúco.
90% zákazníkov tvrdí, že zákaznícky servis je dôležitým faktorom pri zvažovaní ich lojality k značke. To znamená, že ak im nastane nejaký problém s tovarom, firma od ktorej si ho kúpili im s tým pomôže.
Tento zákaznícky servis zahŕňa poskytovanie rýchlej podpory zákazníkom prostredníctvom e-mailu, telefónu, chatu a sociálnych médií.
Ukážme si to na príklade zo života:
Príklad č.1
Určite ste si už niekedy kupovali práčku. Po intenzívnom hľadaní správnej značky, ste sa rozhodli. Výber e-shopov s ponukou daného modelu ste zúžili na 3. Prvý ponúkal vašu práčku najlacnejšie, avšak dodacia lehota bola až 2 týždne. V druhom bola troška drahšia ale na e-shope sľubovali, že už na druhý deň ju budete mať doma. Bonusom malo byť, že vám ju zložia priamo v byte. No a tretia ponuka bola najdrahšia, dodacia lehota jeden týždeň. Nielenže vám vynesú práčku do bytu, ale aj vám ju zapoja a starú vezmú preč. Poviete si, tomu hovorím zákaznícky servis 🙂
Príklad č. 2
Máte auto na lízing, avšak stratili ste zamestnanie a máte problém ho splácať. Hľadáte zmluvu, ktorú ste uzatvorili s poskytovateľom. Nájdete tam kontakt na osobu, ktorá vám to pomohla vybaviť. Zavoláte jej a zveríte sa jej s problémom. Ona si od vás vypýta všetky potrebné informácie. Na druhý deň vám zvestuje radostnú správu: “Podarilo sa! Dokonca na takú výšku splátok, akú ste si predstavovali!”. Ste celý šťastný. Nemuseli ste absolvovať množstvo e-mailov a telefonátov. Vybavila to za vás! Už teraz viete, s kým v budúcnosti uzatvoríte ďalšiu lízingovú zmluvu.
Vhodné pre:
Zákaznícky servis je vhodný pre každý jeden biznis. Nezáleží, či predávate ponožky alebo poistenie. Vždy sa nájde nejaký zákazník, ktorý vás bude potrebovať aj po kúpe vášho produktu.
Kým v prvom prípade ide o reaktívny zákaznícky servis, pri bezplatnej podpore hovoríme skôr o proaktívnom zákazníckom servise. Ide o poskytovanie odpovedí na pravdepodobné otázky zákazníkov.
Čím je váš produkt zložitejší, tým je pravdepodobnejšie, že zákazníci narazia na problémy. Marketing možno použiť na riešenie týchto problémov vytvorením obsahovej databázy sprievodcov, návodov a často kladených otázok, ktoré zákazníkom pomôžu prekonať základné problémy.
Ak chcete vytvoriť takýto obsah, hľadajte, čo najčastejšie ľudia riešia v súvislosti s vaším produktom alebo pri podobných produktoch na sociálnych sieťach a fórach.
Okrem toho zbierajte údaje od obchodných zástupcov a zamestnancov, ktorí majú na starosti komunikáciu so zákazníkmi a pýtajte sa ich: “S akými problémami sa zákazníci stretávajú? S čím zápasia a akú potrebujú najviac pomoc?”
Vhodné pre:
Táto podpora sa hodí na predaj drahších produktov, resp. produktov, ktoré si človek kupuje raz za pár rokov, ale taktiež aj na rôzne systémy (účtovný, hospodársky, vlastný e-shop, …).
Odmeňovanie zákazníkov je jednou z najlepších vecí, ktoré môžete pre svoju firmu urobiť. Vernostné programy sú spôsob, ako motivovať zákazníkov k opätovnému nákupu, pričom je dôležité, akú ponuku im na oplátku za vernosť dáte.
Navyše výskumy ukazujú, že tieto výhody zákazníci jednoducho milujú. Určite to poznáte aj vy. Stavím sa, že máte minimálne jeden obchod, kde využívate vernostný program naplno.
Vhodné pre:
Produkty a služby, ktoré môžete predávať opakovane v krátkom časovom období tomu istému zákazníkovi. Napríklad: kaviarne, obuvi, kaderníctva a podobne.
Vynikajúci spôsob, ako si získať lojalitu zákazníka a navyše zvýšiť svoj príjem je vytvoriť vedľajšie produkty, ktoré prirodzene vyplývajú z povahy vášho hlavného produktu.
Ukážme si to na príklade zo života:
Príklad č.1
Platíte si fitness trénera, s ktorým cvičíte 3-krát do týždňa, ale želané výsledky sa dostavujú pomalšie. Tréner vám navrhne, aby ste cvičili aj doma a ponúkne vám skvelé cvičebné domáce pomôcky, ktoré si môžete kúpiť priamo od neho.
Príklad č.2
Pri návšteve kaderníctva okrem účesu, vám kaderníčka ponúkne špeciálny šampón, ktorý vám pomôže pri problémových vlasoch.
Príklad č.3
Zaplatili ste si kurz účtovníctva, v závere ktorého vám ponúkli 20% zľavu na účtovný systém od firmy, ktorá vám robila školenie.
Vhodné pre:
Akýkoľvek druh podnikania umožňuje vytvárať vedľajšie produkty a služby.
Každý druh podnikania má obdobie, ktoré môžeme nazvať “hluché” a zároveň má svoju “top sezónu”. Okrem toho sa situácia flexibilne môže meniť v dôsledku vonkajších faktorov, ktoré neviete ovplyvniť (napríklad zmena legislatívy). Mnohé firmy tieto rozdielne obdobia vedia šikovne využiť vo svoj prospech.
Kým “top sezóna” je jasná, pri “hluchom období” môžete šikovne pôsobiť práve na svojich existujúcich zákazníkov a “pripútať si ich” ešte skôr, ako príde vaša hlavná sezóna.
Ukážme si to na príklade zo života:
Príklad č.1
Cestovné kancelárie to robia šikovne formou “first minute” ponúk.
Príklad č.2
Firma pošle svojim existujúcim zákazníkom e-mail, že v dôsledku zmeny na trhu (zvyšovanie cien materiálu) je nútená zvýšiť cenu aj svojich produktov. Ako zmiernenie dôsledkov zdražovania im ponúkne možnosť objednať si tovar za staré ceny ešte do konca mesiaca.
Vhodné pre:
Táto forma popredajného marketingu je vhodná najmä pri produktoch a službách, ktoré ľudia vyhľadávajú opakovane.
Kým predošlé formy popredajného marketingu môžete odkopírovať alebo sa vo väčšej miere inšpirovať už vymyslenými spôsobmi, v tomto prípade musíte použiť svoju kreativitu a byť jedinečný.
Tento inovatívny prístup spočíva v tom, že prídete s niečím, čo zákazník potrebuje, a zároveň to vaša konkurencia nerobí. Vtedy si váš zákazník povie: “Aké je to vynikajúce, až sa čudujem, že to nerobia iní.”
Ukážme si to na príklade zo života:
Príklad
Milujem knihy. Ročne na ne miniem stovky eur. Mám však tituly, ku ktorým sa už nikdy nevrátim. Niektoré rozdám a iné mi ostanú v mojej súkromnej knižnici. Internetové kníhkupectvo Martinus prišlo so skvelou službou. Vykúpi od vás knihy, ktoré už nechcete a ako odmenu vám dá poukaz na nákup. Zároveň tieto “už čítané” knihy ponúka na svojom eshope za vynikajúcu zľavu. V tomto prípade táto firma trafila 3 muchy jednou ranou:
– umožní sa mi zbaviť kníh, ktoré už nechcem, a to za odmenu, poukazom si ma opäť pripúta k nákupu na ich e-shope.
– už čítané knihy predáva v zľave, čím môžu ľudia ušetriť pri kúpe kníh
– a v neposlednom rade, predáva už raz predané.
Ak to zhrnieme: Vašou úlohou je zamyslieť sa nad spôsobmi, ako môžete odmeniť zákazníkov tým, že im poskytnete zážitok, ktorý nikde inde nenájdu.
Vhodné pre:
Pre akýkoľvek druh podnikania.
Ak vám už napadnú akékoľvek popredajné marketingové aktivity, ktoré by ste mohli zapojiť do vášho obchodovania, jediným kľúčom úspechu je “vžiť sa do kože vášho zákazníka”. Ale o tom už v ďalšom pripravovanom článku, v ktorom sa budeme venovať téme: Ako začať s popredajným marketingom.
Dovtedy sa môžete zaregistrovať na odber našich noviniek. Alebo ak máte chuť naštartovať svoj (po)predajný marketing, obráťte sa na nás.
Páčil sa vám tento článok?
Chcete viac informácií zo sveta digitálneho marketingu a obchodu?
Nechajte nám váš e-mail a my sa postaráme o to, aby ste dostávali
naozaj hodnotné informácie medzi prvými.