Okrem klasického analytického nástroja Google Analytics nám Google ponúka ďalší veľmi užitočný nástroj Google Tag Manager. Voľne by sa dal preložiť ako Systém správy značiek. Pod značkou sa myslí časť kódu, ktorý odosiela informácie o vašej aktivite na stránke tretej strane, akou je napríklad samotný Google. Značky sa spustia, akonáhle sa vykoná nejaká aktivita na stránke. Príkladom môže byť načítanie stránky alebo kliknutie na nejaký prvok na stránke.
Aby značky vedeli, kedy sa majú spustiť, je potrebné zadefinovať pravidlá. Pravidlo obsahuje premennú, ktorej hodnota sa porovnáva s hodnotou, ktorá je určená pri zadefinovaní pravidla. Ak napríklad chcete, aby sa určitá značka spustila na konkrétnej stránke vášho webu, môžete využiť preddefinovanú premennú „url“. Podmienka bude vyzerať takto:
url -> sa rovná -> example.com/thankyou.html
V tomto prípade sa značka spustí, len ak sa url adresa navštívenej stránky bude rovnať „example.com/thankyou.html“. V nástroji existuje množstvo preddefinovaných premenných, ale môžete si nakonfigurovať aj vlastné.
Dáta, ktoré takýmto spôsobom získa Google Tag Manager, sa odošlú do nástroja Google Analytics, kde sa zobrazia v konkrétnych prehľadoch v časti Udalosti.
Pred rokom 2012 žiadny nástroj ako Google Tag Manager neexistoval. Každá implementácia značiek vyžadovala skúseného programátora. Pri každej zmene bolo potrebné zvolať tím vývojárov, ktorí boli zdatní v programovacom jazyku JavaScript, resp. jQuery. Od vydania nástroja Google Tag Manager sa programátori môžu venovať iným záležitostiam v rámci firmy. Výsledkom je, že Google Tag Manager poskytuje prehľadné webové rozhranie, v ktorom krok za krokom nastavíte všetko, čo potrebujete bez pokročilých znalostí programovania.
Tento spoľahlivý nástroj od Google ponúka aj ďalšie nie menej zaujímavé výhody:
Pred každou implementáciou si môžete nechať skontrolovať (debagovať), či všetko funguje ako má. Nemusíte sa báť, že niečo pokašlete a budete musieť hodiť vinu na niekoho iného. Pred zverejnením svojej značky môžete tak overiť, či sa nevyskytli nejaké problémy.
Google Tag Manager uchováva všetky zmeny, ktoré ste v tomto nástroji urobili v tzv. Verziách. Tieto Verzie môžete obnoviť, zdieľať alebo vyexportovať. Môžete sa tak vrátiť spätne ku staršej verzii a podľa potreby ju znova použiť.
Asi najväčšou výhodou je, že pomocou tohto nástroja môžete jednoducho sledovať nielen navštívenia jednotlivých stránok, ale napríklad kliknutie na banner alebo si nechať zobrazovať údaje o nákupoch na vašom eshope.
Google Tag Manager takisto umožňuje správu užívateľov na základe emailovej adresy. Máte tak možnosť nastaviť rôzne povolenia účtu pre viacerých používateľov účtu.
Za tento nástroj od spoločnosti Google nemusíte zaplatiť ani cent.
Prednedávnom sme potrebovali vyriešiť návštevnosť podstránky s názvom „Čo Vás trápi“ na doméne valachshop.sk. Keďže sa zistilo podľa nástroja Google Analytics, že táto podstránka nemá veľkú návštevnosť, tak sme prišli s návrhom, že vytvoríme banner na úvodnej stránke, ktorý by po kliknutí naň smeroval na spomínanú stránku „Čo Vás trápi“.
Google Analytics nám síce zistil, že podstránka „Čo Vás trápi“ má nízku návštevnosť, ale potrebovali sme zistiť počet ľudí, ktorí sa dostali práve cez banner na danú podstránku, t.j. či banner zaujal ľudí a či vôbec na neho klikli. Na tomto príklade sme prišli na to, že Google Analytics je síce skvelý nástroj na sledovanie správania sa užívateľov na stránke, ale na tento problém nestačil.
Na rad teda prišiel Google Tag Manager, v ktorom sme nastavili podmienku, ktorá sledovala kliknutia na konkrétne tlačidlo nachádzajúce sa v banneri. Google Analytics sa už potom postaral o zobrazenie výsledkov, ktoré sme potrebovali na zistenie, či náš návrh priniesol uspokojivé výsledky.
Toto je len jeden z množstva príkladov využitia tohto skvelého nástroja Google Tag Manager. Aj vy môžete využiť jeho nekonečné možnosti, ale iba v prípade, ak ho začnete používať už dnes.